03/01/2017

Tankkaart zwaarder belast voor de werkgever vanaf 1.1.2017

Indien een werknemer een bedrijfswagen ook voor persoonlijke doeleinden mag gebruiken, ontstaat er een voordeel van alle aard (VAA) waarop de werknemer belast wordt. Het VAA wordt bepaald overeenkomstig een formule die onder andere gebaseerd is op de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van het voertuig, verminderd met de eventuele persoonlijke bijdrage van de werknemer die het voordeel geniet.

Vaak krijgt de werknemer niet enkel de wagen ter beschikking maar neemt de werkgever ook de brandstofkosten voor zijn rekening in de vorm van een tankkaart of een geldelijke tussenkomst.

Tot op heden maakte de tankkaart of de tussenkomst in de brandstofkosten deel uit van het VAA van de bedrijfswagen en werd ze niet apart als een bijkomend voordeel belast. De werkgever diende wel een deel van het VAA, meer bepaald 17%, in de vennootschapsbelasting op te nemen als verworpen uitgave (een niet-aftrekbare beroepskost).

Ook in de toekomst blijft het voordeel van de tankkaart onbelast in hoofde van de werknemer. Voor de werkgever die ook tussenkomt in de brandstofkosten van een bedrijfswagen, zal de verworpen uitgave op het VAA echter verhogen tot 40%. Het percentage van 17% blijft van toepassing in de gevallen waarin een bedrijfswagen voor persoonlijke doeleinden ter beschikking wordt gesteld maar dan zonder tussenkomst van de werkgever in de brandstofkosten.

De volgende cijfervoorbeelden verduidelijken de impact van deze maatregel:

Wagen type VAA / year Verworpen uitgave 17% Bijdrage vennootschaps-belasting [1] Verworpen uitgave 40% Bijdrage vennootschaps-belasting[2] Verschil vennootschaps-belasting/jaar
Audi A4 [3] € 2,160.00 € 367.20 € 124.81 € 864.00 € 293.67 € 168.86
Volkswagen Golf [4] € 1,493.00 € 253.81 € 86.27 € 597.20 € 202.99 € 116.72

[1] [2] Uitgaande van een standaard vennootschapstarief van 33,99%  
[3] Veronderstelling: cataloguswaarde: €35.000; co2 uitstoot 104; wagen < 1 jaar oud; diesel
[4] Veronderstelling: cataloguswaarde: €26.000; co2 uitstoot 99; wagen < 1 jaar oud; diesel

Nieuw is ook dat wanneer het VAA verminderd of zelfs geheel geneutraliseerd wordt door de eigen bijdrage van de werknemer, de werkgever toch 17% (voor een wagen zonder tankkaart) of 40% (mét tankkaart) van het initiële voordeel als verworpen uitgave in de vennootschapsbelasting moeten opnemen. Het theoretisch voordeel zal met andere woorden als basis dienen voor het bepalen van de verworpen uitgave.

Ondernemingen gevestigd in het buitenland die niet onderworpen zijn aan de Belgische vennootschapsbelasting dienen in hun land van onderwerping de regels na te gaan over de al dan niet aftrekbaarheid van de brandstofkosten.





Op de hoogte blijven van al ons nieuws? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief:

Voornaam (*) Naam (*) E-mail (*)


Cookies aanvaarden


Om uw surfervaring te verbeteren maakt Pro-Pay gebruik van cookies. De functionele cookies zijn nodig voor het correct werken van de site. De analytische cookies worden gebruikt voor statistische doeleinden en worden enkel geplaatst nadat een keuze werd gemaakt. Meer informatie

Ik ga akkoord
Verdergaan zonder analytische cookies