31/05/2016

Vanaf 2016 ook elektronische ecocheques mogelijk

Jaarlijks kan een Belgische werkgever aan zijn werknemers voor 250 euro aan ecocheques toekennen. Tot eind vorig jaar bestonden enkel papieren ecocheques. Sinds 2016 kan de werkgever ook elektronische ecocheques aanbieden.

elektronische ecocheque, elektronische ecochequesEen ecocheque is een cheque van de werkgever voor de werknemer voor de aankoop van producten en diensten van ecologische aard. Hij wordt uitgegeven door privé-ondernemingen zoals Edenred en Sodexo. Betaling van werknemers via ecocheques is vrijgesteld van sociale bijdragen en belastingen.

Een werkgever kan jaarlijks voor 250 euro ecocheques toekennen. Eén cheque heeft een maximum waarde van 10 euro en blijft twee jaar geldig. Er is een lijst met producten die met een ecocheque aangekocht kunnen worden.

Om vrijstelling van sociale bijdragen en belastingen te genieten moet de ecocheque aan een aantal voorwaarden voldoen (vb: toegekend bij collectieve of individuele overeenkomst, vermeldt de naam van de werknemer,…).

Sinds 1 januari 2016 kunnen de uitgevers van ecocheques naast papieren ook elektronische ecocheques uitgeven. Om de vrijstelling van belastingen en sociale bijdragen te genieten, gelden volgende voorwaarden: 

  • het aantal elektronische ecocheques en het brutobedrag ervan moeten op de loonbrief worden vermeld;
  • alvorens de elektronische ecocheques te kunnen gebruiken moet de werknemer kennis kunnen nemen van het saldo, alsook van de geldigheidsduur van de ecocheques die hem werden geleverd en die nog niet gebruikt zijn;
  • er wordt voor elektronische ecocheques gekozen bij collectieve of individuele overeenkomst;
  • de elektronische ecocheques kunnen slechts door een erkend uitgever worden verstrekt. Als die uitgever zijn erkenning verliest of failliet gaat, blijven de ecocheques geldig tot hun vervaldatum;
  • het gebruik van de elektronische ecocheques mag geen kosten meebrengen voor de werknemer behalve in geval van verlies of diefstal.

De werknemer krijgt een ecochequerekening. De uitgever van de ecocheques beheert deze rekening en plaatst er de ecocheques op waarop de werknemer recht heeft.

De werknemer krijgt een chipkaart waarmee hij zijn aankopen kan betalen via zijn ecochequerekening. Dit kan bijvoorbeeld de maaltijdchequekaart zijn.

Bij betaling wordt het FIFO-principe toegepast. De cheques die eerst vervallen worden eerst gebruikt.

In tegenstelling tot papieren cheques kan de werknemer met elektronische cheques exact het verschuldigde bedrag betalen.
Voorbeeld: Een werknemer heeft nog 4 ecocheques van 10 euro op zijn rekening staan. Hij doet een aankoop ten bedrage van 15 euro. Zijn ecochequerekening zal worden gedebiteerd voor 15 euro. Er rest hem nog 25 euro voor een volgende aankoop.

In geval van verlies of diefstal van de kaart voor de elektronische ecocheques kan de werkgever kosten aanrekenen aan de werknemer. De voorwaarden die gelden worden opgenomen:

  • in het arbeidsregelment als de toekenning van de ecocheques voorzien is bij individuele arbeidsovereenkomst;
  • in de collectieve arbeidsovereenkomst als de toekenning van de ecocheques voorzien is bij cao.

Aarzel niet uw dossierbeheerder bij Pro-Pay te contacteren voor bijkomende inlichtingen.





Op de hoogte blijven van al ons nieuws? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief:

Voornaam (*) Naam (*) E-mail (*)


Om uw surfervaring te verbeteren maakt Pro-Pay gebruik van cookies. Door te klikken op "OK" of door te navigeren op deze site gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Meer informatie   OK