Nieuwe regels voor wettelijke jaarlijkse vakantie vanaf 2024
Om de Belgische wetgeving in overeenstemming te brengen met de rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie, worden de regels over de cumul van vakantie en schorsingen bijgesteld vanaf 2024. In deze nieuwsbrief bespreken we de nieuwe regels en modaliteiten inzake de opname van deze vakantiedagen. Deze wijzigingen gaan pas volgend jaar in en hebben geen impact op de vakantie van uw werknemers dit jaar.
Samenloop ziekte en vakantie
Bij samenloop van ziekte en vakantie krijgt een werknemer momenteel enkel gewaarborgd loon indien hij ziek wordt vóór zijn vakantie aanvangt. Indien de werknemer ziek wordt tijdens zijn vakantie, is het principe “eerste schorsing primeert” van toepassing. De afwezigheidsdagen blijven vakantiedagen en de werknemer kan deze niet opnemen op een ander moment waarop hij niet ziek is. Dat laatste is in strijd met de Europese arbeidsrichtlijn en rechtspraak van het Hof van Justitie: het Hof is van mening dat ziektedagen bedoeld zijn voor genezing, terwijl vakantiedagen dienen voor rust en ontspanning.
Vanaf 1 januari 2024 zullen vakantiedagen die samenvallen met een arbeidsongeval of beroepsziekte, een gewone ziekte, een gewoon ongeval, een moederschapsrust, een vaderschapsverlof, een profylactisch verlof, een adoptieverlof, een pleegzorgverlof of een pleegouderverlof later in het vakantiejaar kunnen worden opgenomen. Dit betekent dat deze vakantiedagen niet langer verloren gaan en opnieuw worden toegevoegd aan de wettelijke jaarlijkse vakantie van het lopend vakantiejaar. Op alle andere gevallen van schorsing is deze regel niet van toepassing.
In het specifieke geval van ziekte, heeft de werknemer dan recht op gewaarborgd loon voor de periode van ziekte.
Om van deze nieuwe regels gebruik te maken en recht te hebben op een gewaarborgd loon tijdens de vakantie in het specifieke geval van ziekte, zal de werknemer aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. De werknemer zal namelijk zijn werkgever onmiddellijk moeten inlichten waar hij gedurende zijn ziekte zal verblijven indien dit een ander adres is dan zijn thuisadres. Hij zal ook steeds een medisch attest moeten bezorgen aan de werkgever binnen de normale termijn die van toepassing is in de onderneming, ook indien dit niet uitdrukkelijk voorzien is in het arbeidsreglement, met vermelding van de waarschijnlijke duur van de ziekte en, met het oog op de controle, of de werknemer zich naar een andere plaats mag begeven.
Binnen diezelfde termijn moet de werknemer die zijn niet opgenomen vakantiedagen aansluitend op de lopende vakantieperiode wenst op te nemen, deze vraag meedelen aan de werkgever. De lopende vakantieperiode wordt immers niet automatisch verlengd met de niet opgenomen dagen.
Deze nieuwe modaliteiten moeten ook in het arbeidsreglement opgenomen worden.
Overdacht van niet-opgenomen vakantiedagen
Ook inzake de overdracht van vakantiedagen komen er nieuwe regels vanaf 2024. Op dit moment kunnen wettelijke vakantiedagen niet overgedragen worden naar een volgend vakantiejaar en gaan ze verloren bij niet-opname. Indien de reden van het niet opnemen van vakantiedagen te wijten is aan bovengenoemde afwezigheden en deze niet tijdens het vakantiejaar kunnen worden opgenomen, moeten deze vakantiedagen overgedragen worden. De niet-opgenomen vakantie moet in deze gevallen van schorsing worden toegekend binnen de 24 maanden die op het einde van het vakantiejaar volgen.
Het vakantiegeld wordt uiterlijk op 31 december van het vakantiejaar uitbetaald aan bedienden. Arbeiders behouden hun vakantiegeld via de vakantiekas.
Bij uitdiensttreding van een bediende moet het vakantieattest ook het aantal overgedragen vakantiedagen vermelden.
Actie
! Het Koninklijk Besluit zal voor het eerst van toepassing zijn voor het vakantiejaar 2024, vakantiedienstjaar 2023.
! Deze nieuwe modaliteiten moeten in het arbeidsreglement opgenomen worden, zonder de specifieke procedure tot wijziging van het arbeidsreglement te moeten volgen.