Verplichte fietsvergoeding vanaf 1 mei 2023
Vanaf 1 mei 2023 zullen alle werknemers uit de privésector die met de fiets naar het werk komen, recht hebben op een fietsvergoeding. Dit was toe nu toe nog niet in alle sectoren het geval. Een algemener recht op een fietsvergoeding wordt nu vastgelegd in een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst, cao nr. 164. In deze nieuwsbrief bespreken wij welke impact dit heeft en op welke ondernemingen deze nieuwe nationale cao van toepassing is.
Welke vergoeding?
Om de woon-werkverplaatsing met de fiets aan te moedigen, hebben de werknemers van de betrokken ondernemingen, vanaf 1 mei 2023 recht hebben op een fietsvergoeding van € 0,27 per kilometer.
Deze vergoeding is sociaal en fiscaal vrijgesteld en zal jaarlijks geïndexeerd worden. De werkgever moet een fietsvergoeding toekennen tot een maximale afstand van 40 kilometer per dag (20 kilometer heen en 20 kilometer terug).
Welke ondernemingen?
De nationale cao nr. 164 is in principe van toepassing op alle ondernemingen maar is suppletief. Dit betekent dat bestaande sector-en ondernemingscao’s die reeds een specifieke fietsvergoeding toekennen, van toepassing blijven.
Op dit moment zijn er verschillende sectoren en ondernemingen die hierover reeds een cao hebben afgesloten. Deze bestaande cao’s over de fietsvergoeding blijven onveranderd door de invoering van de nieuwe cao, zelfs indien de fietsvergoeding lager is dan € 0,27 per kilometer. Zo blijft bijvoorbeeld de lagere fietsvergoeding van het aanvullend paritair comité nr. 100 voor de arbeiders en nr. 200 voor de bedienden van toepassing.
Verder is er nog een overgangsbepaling voor de paritaire comités die sinds 1 januari 2020 voor het eerst zijn samengesteld, zoals het paritair comité nr. 335. Werkgevers in deze sector moeten deze vergoeding nog niet toekennen tussen 1 mei 2023 en 31 december 2023, om de sector de kans te geven om hierover zelf nog een sectorale cao af te sluiten.
Voorwaarden
Om recht te hebben op de fietsvergoeding bepaald door de NAR, moet de werknemer de fiets regelmatig gebruiken voor woon-werkverplaatsingen. Bijvoorbeeld: de werknemer gaat één keer per week met de fiets naar het werk, of de werknemer gaat tijdens een bepaalde periode dagelijks met de fiets naar het werk.
Hetzelfde (deel van een) traject kan uiteraard niet dubbel vergoed worden. Indien een werknemer bijvoorbeeld reeds een voltijds jaarabonnement voor de trein heeft, kan hij geen fietsvergoeding meer ontvangen indien hij voor datzelfde traject af en toe met de fiets naar het werk komt.
Ten slotte dient de werknemer een verklaring op erewoord te ondertekenen waarin het aantal kilometers van het traject en het aantal dagen vermeld staat.
Actiepunt
Indien het in uw sector tot nu toe niet verplicht was om een fietsvergoeding te geven, zal u dit vanaf 1 mei 2023 in principe wél moeten doen. Vraag in dat geval aan uw werknemer die regelmatig met de fiets komt om een verklaring op erewoord te ondertekenen en informeer uw Payroll Business Partner maandelijks over de fietsvergoeding.